Magazín SELL - březen 2012
Ing. Josef Kunický:
V segmentu vrchem plněných praček stále posilujeme.
Po delší pauze jsme opět zavítali do české pobočky značky Fagor, ovšem už na nové adrese v ještě reprezentativnějších prostorách. O současném trh u i samotném Fagoru jsme hovořili s Josefem Kunickým, marketingovým ředitelem českého zastoupení.
Od rozhovoru s panem Filipem uplynuly pomalu dva roky, tehdy na všechny dopadala hospodářská krize, která však přerostla v krizi finanční, a trhy na tom nejsou stále dobře. Změnilo se u vás za tu dobu něco? Daří se s nepříznivou situací v Evropě bojovat?
Vámi zmíněná krize se bohužel nevyhnula ani sektoru bílé techniky a není žádným tajemstvím, že nám všem značně zkomplikovala život. Tlaky na zlepšení služeb, šíři sortimentu a především cenu zesílily, což nás výrobce nutí pružně se přizpůsobit změněné situaci a v rámci možností vyjít vstříc požadavkům distribuční sítě i koncových zákazníků. Změněná situace si kromě jiného vyžádala důkladnou interní reorganizaci jak na úrovni celé Skupiny Fagor, tak i uvnitř naší filiálky. Skupina Fagor se kromě již tradičních evropských trhů úspěšně zaměřuje na nová teritoria a výrazněji expanduje v posledním období do Číny, jihovýchodní Asie a Latinské Ameriky.
Jak si stojí Fagor v Česku?
Fagor se v ČR od svého založení v polovině 90. let výrazně orientoval na vestavné spotřebiče, takže propad ve stavebnictví a následně výrobě kuchyňského nábytku se nepříznivě odrazil také v našich prodejích. Přestože i nadále naše zaměření na vestavné spotřebiče zůstává prioritou, od druhé poloviny loňského roku se více a intenzivněji zaměřujeme také na volně stojící spotřebiče, a to především pračky a sporáky. Vždyť Skupina Fagor je již největším evropským výrobcem vrchem plněných praček! Zpružnění naší cenové politiky a prodejní výsledky posledních 4 až 5 měsíců nám jednoznačně dokazují správnost tohoto rozhodnutí, které se příznivě odrazilo v růstu prodejů a následně i zvyšování tržního podílu.
Skupina Fagor má poměrně netypickou organizaci, spadá do největšího družstevního seskupení na světě a vnitřní fungování se v mnoha ohledech liší od toho, které známe z firem. V čem je pro vás tento systém fungování výhodnější?
Organizace družstevní formou je v oblasti výroby bílé techniky skutečně něco ojedinělého. Členství Fagoru v MCC, tj. největším družstevním uskupení na světě čítajícím kolem 60 000 členů, představuje pro Fagor velmi solidní základnu, neboť díky fungování „baťovského“ systému je většina komponentů získávána v rámci tohoto uskupení za příznivých podmínek, a to i při dodržení základních ekonomických ukazatelů rentability.
A jaká jsou jeho úskalí? Mělo v době ekonomické recese spíše pozitivní, či negativní přínos?
Za určitou nevýhodu družstevního systému lze považovat pomalejší rozhodování, na kterém se podílí více článků než v jiném charakteru firem, avšak i zde pozorujeme v posledním období změny k lepšímu. A navíc, jednou odhlasované rozhodnutí je ihned přijato za své všemi členy družstva. V rámci MCC jsou nejen výrobní organizace, z nichž nejvýznamnější je bezesporu Skupina Fagor, ale i finanční instituce, distribuce, univerzita technického zaměření aj., což pro Fagor zejména v době ekonomické recese představuje jistotu a stabilitu s perspektivou dalšího rozvoje. Takže tato organizační forma právě v komplikovaném období představuje jednoznačnou výhodu.
Fagor patří mezi velké výrobce domácích spotřebičů s nebývale širokou paletou produktů včetně malých spotřebičů i hrnců a dalšího kuchyňského vybavení. Tím se výrazně liší od konkurence. Máte v Česku stejně bohaté produktové portfolio jako v domácím Španělsku? Nebo se některé kategorie produktů v Česku neprodávají?
Skupina Fagor se řadí mezi pět největších výrobců bílé techniky v Evropě, za strategická teritoria jsou považovány vedle Španělska také Francie a Polsko, země s největším zázemím z pohledu naší výrobní základny. Dnes však máme výrobní jednotky také v Itálii, Maroku, Číně aj. Tomuto širokému záběru odpovídá i naše portfolio výrobků, představující nejširší sortiment vestavných spotřebičů, a to nejen pečicích a mikrovlnných trub, varných desek, odsavačů par, myček nádobí či chladniček a mrazniček, ale v nabídce naleznete také vestavné pračky a dokonce i pračky se sušičkou. Vedle volně stojících spotřebičů nabízíme také malé elektrospotřebiče, nádobí a elektrické ohřívače vody. Zatímco u vestavných a volně stojících spotřebičů i v malém elektru naše nabídka představuje kolem 80–90 % portfolia španělského sortimentu, právě v oblasti tzv. „komfortu“ vidíme velké a námi nevyužité možnosti např. v solární technice, klimatizaci, možná i v kotlích aj. Samostatnou kapitolou jsou takzvané inteligentní domácnosti s ovládáním spotřebičů přes internet či mobil, což je již ve Španělsku a Francii skutečností.
Všimli jsme si, že jste přišli začátkem roku s prodlouženou zárukou zdarma na vybrané spotřebiče, konkrétně za spotřebiče ručíte 50 měsíců. Řada konkurentů nasadila podobnou akci už před dvěma třemi roky jako jeden ze způsobů boje o zákazníka v době ekonomického útlumu. Proč jste k ní přistoupili až nyní?
Fagor záruku 50 měsíců poskytujeme již od začátku roku 2011, v letošním roce jsme ji pouze rozšířili na další produkty. Pravdou také je, že tato záruka je pro koncového zákazníka zcela zdarma, což ve většině případů nelze říct o obdobně se tvářících takzvaných „prodloužených zárukách“.
Během posledních let došlo k výraznému tlaku na cenu a snížily se prodejní ceny většiny produktových skupin s cílem prodat „teď“ bez ohledu na dlouhodobější výhled. Ve výsledku to vedlo i k jisté degradaci některých značek a narušení trhu. Jak se díváte na tuto problematiku?
Cenový vývoj na trhu jistě nikoho v sektoru netěší. Na druhé straně je to koncový zákazník, kdo na cenové válce vydělá, a tak by to zřejmě mělo být. My jsme v tomto ohledu byli značně konzervativnější, přesto i v našem sortimentu lze nalézt jednotlivé výrobky, u nichž se snažíme konkurovat vedle parametrů také cenou. V žádném případě se to však netýká celého sortimentu, kde se jen přizpůsobujeme celkové situaci na trhu. Naší politikou však nikdy nebylo patřit mezi nejlevnější a tuto zásadu chceme držet i do budoucna. I nadále se budeme orientovat na zákazníka vyžadujícího dobrou kvalitu za přijatelnou cenu.
V aktuálním čísle se věnujeme z velkých domácích spotřebičů předem plněným pračkám. Co můžete v této kategorii nabídnout? A proč by měli obchodníci doporučit právě vaše řešení?
Fagor byl jednou z prvních firem, která začala ve velkém vyrábět pračky s kapacitou až 8 kg prádla standardních rozměrů. Všechny tyto pračky jsou v nejvyšší energetické třídě A+++, většina vybavena LCD displejem či programováním až na 24 hodin. Specialitou jsou programy praní 15 minut na 2 kg nebo 30 minut na 4 kg prádla pro lehce znečištěné či jen propocené prádlo. Samozřejmě na všechny tyto modely se vztahuje bezplatná Fagor záruka 50 měsíců. V květnu představíme novou řadu praček na 6 kg, 7 kg a 8 kg a sortiment rozšíříme o model s kapacitou až 9 kg prádla.
Významné jsou pro vás ovšem i vrchem plněné pračky. Je o ně v postkomunistických zemích stále takový zájem?
Vrchem plněné pračky stále zůstávají velmi důležitým segmentem. Přes mírný pokles jejich podílu stále představují v zemích střední Evropy 25 % trhu. Je to dáno samozřejmě velikostí koupelen a omezeným prostorem v mnoha domácnostech. I ve vrchem plněných pračkách již nabízíme model s větší kapacitou, a to až 7 kg prádla při dodržení standardních rozměrů spotřebiče. Mluvíme-li o vrchem plněných pračkách, nelze opomenout, že Fagor je jedinou značkou na trhu nabízející rovněž vrchem plněnou pračku se sušičkou a dokonce i sušičku s horním plněním.
Jak se lidem líbí modely se zásobníkem tekutého detergentu a jeho automatickým dávkováním? Mají úspěch?
Je to skutečně unikátní model, s kterým se mohou pochlubit pouze značky Fagor a Brandt. Jeho hlavní předností je vedle automatického dávkování ze zásobníku na 4,5 l tekutého pracího prostředku především úspora. Bylo prokázáno, že díky automatickému dávkování lze ušetřit až 40 % nákladů za prací prostředek při zachování kvality praní! Vedle šetrnosti k vlastní kapse není zanedbatelná ani ohleduplnost vůči životnímu prostředí. Přestože vyšší pořizovací hodnota tohoto spotřebiče je kompenzována úsporami za prací prostředek, ne každý zákazník je ochoten si připlatit, proto počty prodaných kusů jdou řádově do stovek. V rámci náběhu novinek v praní představíme na trhu obdobný model také u předem plněné pračky.
Chystáte pro jarní měsíce ještě nějaké další produktové novinky? Nebo jste už v poslední době nějaké uvedli?
Jako specialisté na vestavné spotřebiče jsme nyní uvedli na trh tři nové vestavné myčky nádobí v energetických třídách A++ a A+. Jak jsem již zmínil, na květen připravujeme zcela novou řadu předem i vrchem plněných praček, k určité obměně dojde i v sortimentu myček a chladniček. S novinkami přijdeme také v oblasti malého elektra. Za povšimnutí stojí především designově unikátní mikrovlnná trouba SPOUTNIK, ale i zajímavé kuchyňské váhy, grily, mixéry, rychlovarné konvice, vysavače, vysoušeče vlasů, tlakové hrnce, pánvičky a další. Pokud jde o kuchyňské vestavné spotřebiče, současnou nabídku považujeme sortimentně i designově za zcela vyhovující a odpovídající posledním trendům, proto obměna v tomto případě bude jen velmi sporadická. Dobrou zprávou jistě je, že sortiment opět rozšíříme o vestavný kávovar za rozumnou cenu.
Zpět...