Napsali o nás:

Magazín SELL - listopad 2013

Rok 2013, rok změn

Po Baumaticu krachuje také Fagor.

Ještě na začátku září čelní představitelé španělského Fagoru rozdávali na veletrhu IFA úsměvy na všechny strany, když prezentovali vytvoření joint venture s čínským gigantem Haier a společnou investici do nové výroby v Polsku. O pár týdnů později oznámila firma insolvenci. Na rozdíl od Baumaticu, který fungoval v podstatě jen jako obchodní značka, stojí fungování Fagoru na vlastní výrobě. Firma je však od začátku ekonomické krize v roce 2008 v červených číslech a její dluh postupně narostl na astronomických 1,1 miliardy EUR, který už není španělská centrála schopna splácet. Musela proto požádat o ochranu před věřiteli a zastavit výrobu. Konsorcium Mondragon, do jehož rodiny patří, navíc odmítlo poskytnout finanční injekci a s Fagorem to nevypadá vůbec dobře.

Fagor není klasickou firmou, ale funguje jako družstvo, kde o všech zásadních otázkách rozhodují jednotliví zaměstnanci v hlasováních. Celkově Fagor zaměstnává 5 600 lidí ve Španělsku, Francii a Polsku. Alternativní přístup k podnikání působí bezesporu zajímavě, ačkoliv krizové roky ukázaly, že má svá úskalí a nevýhody. Narušení důvěry v tento systém způsobilo nyní i to, že Fagor začal jednat s americkými hedgeovými fondy o pomoci, poté co mu další členové sdružení, konkrétně síť supermarketů Eroski, banka Caja Laboral a výrobce výtahů Orona, odmítli poskytnout další peníze.

Jeden z členů Mondragonu k tomu poskytl stručné stanovisko: „Solidarita má své hranice.“ V polovině listopadu se pak objevila informace, že Fagor 150 milionů EUR, potřebných pro další chod, od amerických fondů nezískal. Původní plán počítal podle dostupných informací s odprodejem výrobních závodů ve Francii a Polsku. Získané peníze by prý pak posloužily k záchraně domácí španělské výroby, což nezní příliš věrohodně, protože tyto závody byly dlouhodobě ztrátové a jejich udržování v chodu by bylo neekonomické. Firma proto vyhlásila v listopadu bankrot a její jednotlivá zastoupení ji postupně následovala a následují. Fagor nebyl lehké situaci, protože více než 60 % svých výrobků prodával v Evropě, kde se kvůli hospodářským problémům mnoha zemí prodeje propadly. Jeho velcí konkurenti už před lety zaměřili svou pozornost mnohem výrazněji na rozvojové trhy, kde se jim daří a prodeje zboží rychle rostou. Fagor zaměstnával celosvětově 5 600 lidí.

Zpět...

Copyright © 2016 Fagor. All rights reserved. Powered by Picabo Webadmin.
TOP