Magazín SELL - listopad 2014
Miloslav Filip: Fagor se vrací mezi aktivní značky na českém trhu, výrobky očekávejte začátkem roku 2015.
Na nedávných kontraktačních výstavách hovořili se zástupci magazínu SELL představitelé výrobců i resellerů převážně o dvou významných událostech. Jednou byly majetkové změny ve velkých řetězcích, především vstup společnosti HP Tronic do řetězce Datart, a druhou, snad ještě probíranější, návrat značky Fagor mezi aktivní subjekty. Nový majitel obnovující ve Španělsku výrobu začne již brzy dodávat spotřebiče také na český a slovenský trh, kde značku zastupuje společnost Fagor Elektro.
V závěru října se začala mezi profesionály z oboru šířit rychlostí blesku informace o tom, že se značka Fagor objeví už začátkem příštího roku v obchodech s novými spotřebiči. Zdrojem informací nebyla žádná šuškanda ani neověřené informace z internetu, nýbrž oficiální dopis JUDr. Miloslava Filipa, generálního ředitele Fagor Elektro, s. r. o., v němž informoval své obchodní partnery o návratu firmy mezi aktivní hráče. Informace dokonale zapadla do dosavadní mozaiky, protože už v zářijovém vydání SELLu jsme vás informovali o tom, že značku Fagor a její výrobní kapacity získala domácí společnost CNA Group a chystá se obnovit výrobu. Záhy po přečtení zmiňovaného dopisu partnerům jsme pana Filipa kontaktovali a položili mu několik otázek, které jsme si spolu s dalšími profesionály z oboru během kontraktací společností HP Tronic a FAST kladli.
Informoval jste obchodní partnery českého zastoupení značky Fagor o návratu firmy mezi aktivní subjekty na trhu. Kdy lze očekávat obnovení distribuce výrobků?
Ano, to je správně formulovaná otázka. Naše zastoupení Fagoru z českého ani slovenského trhu neodešlo, ale v důsledku problémů na straně naší mateřské společnosti Fagor Electrodomesticos, které vyšly najevo na podzim roku 2013, jsme zde v roce 2014 působili pouze pasivně. V současné době se právě připravujeme na návrat mezi aktivní subjekty na českém i slovenském trhu, kam jsme patřili více než 20 let. Sestavujeme nyní nové katalogy tak, abychom správně zareagovali na současnou poptávku koncových zákazníků. Obnovení distribuce našich výrobků lze očekávat začátkem roku 2015. Soudě podle pozitivních ohlasů na můj dopis, to trh vítá.
Loňský pád původní skupiny a vyčlenění značek Brandt a De Dietrich způsobilo i na českém trhu značné narušení vztahů s prodejními partnery, ačkoliv jste v oblasti servisu zajišťovali služby nadále. Tržní podíl značky Fagor si navíc rozebrala konkurence. Jak složitý bude podle vás návrat Fagoru na český trh? A jaké máte cíle pro rok 2015?
Značky Brandt a De Dietrich jsme i předtím dodávali na český i slovenský trh exkluzivně přes našeho partnera, firmu Elmax, takže v tomto ohledu, alespoň mezi námi, k žádnému narušení vztahů nedošlo. Spíš by to mělo být naopak, protože jsme Elmaxu zprostředkovali přímé napojení na francouzské výrobce těchto značek. Nechtěli jsme totiž na Elmax přenášet potíže Fagoru. A ano, jsme si vědomi toho, že postavení značky Fagor na trhu v roce 2014 utrpělo. Došlo k tomu především tím, že jsme delší dobu neměli k dispozici nové výrobky. Ale povědomí o naší značce mezi našimi i koncovými zákazníky zůstalo nadále velmi pozitivní, a to jednak díky kvalitě našich výrobků a jednak pro jejich spolehlivost a praktičnost, což lidé oceňují. Opakuji, že nejde o návrat Fagoru na český trh, protože jsme ho nikdy neopustili, ale o návrat k původní aktivitě na něm. Pochopitelně že s dílčími problémy počítáme, neboť nejen vše nové, ale i staronové nebývá jednoduché. O tom, že všem zákazníkům zajistíme bez přerušení záruční servis na naše výrobky, jsme nikdy nepochybovali a všem jsme to i zdůrazňovali. Je proto trapné, že dodnes jsou na trhu někteří zákazníci, kteří nám dosud v této souvislosti zadržují naše peníze, ačkoliv žádný problém s naším servisem nikdy neměli. Naše cíle pro rok 2015 jsou zatím dosti skromné, pokud jde o prodané objemy, ale podstatné pro nás je, abychom navázali na předchozí vzájemnou důvěru s našimi obchodními partnery a společně pak postupovali vpřed.
Do značené míry se také rozpadl český tým a někdejší zaměstnanci nyní pracují mimo obor nebo u konkurence. Sestavujete kompletně nový tým pro návrat značky na český trh?
Informace o reaktivaci Fagoru na trhu se zřejmě dost rychle roznesla. Svědčí o tom rostoucí zájem o práci v naší firmě. Hlásí se nám také řada kandidátů, kteří nyní pracují u konkurence, bez ohledu na to, zda jde o naše bývalé zaměstnance, či nikoliv.
Lze očekávat setrvání značky Fagor ve stejném cenovém a kvalitativním segmentu? Nebo přicházejí v této oblasti s novým majitelem určité změny?
Ceny našich výrobků značky Fagor se budou pohybovat přibližně v té hladině, na jakou byl trh zvyklý v posledních letech, kdy jsme na něm působili aktivně. Zdražovat nehodláme. Samozřejmě, že dojde k synergickému propojení technologií mezi naším původním a novým majitelem, což by mělo v oblasti výměny zkušeností a potažmo kvality jednoznačně prospět. Pro zajímavost si ještě dovoluji doplnit, že kromě značky Fagor bychom chtěli naši nabídku na českém a slovenském trhu doplnit o 2 další obchodní značky.
Zpět...